عیب یابی برنامه های PLC زیمنس ( Troubleshoot Siemens PLC Programs)

عیب یابی برنامه های PLC زیمنسCross-Reference

عیب یابی برنامه های PLC زیمنسCross-Reference-in-Siemens-PLC


چگونه یک برنامه زیمنس را با Simatic Manager عیب یابی کنیم ؟

این مقاله در مورد روشهای عیب یابی برنامه(اپلیکیشن پروگرام) PLC زیمنس است. در PLC های صنعتی که صدها و یا گاها تا هزاران ورودی و خروجی استفاده می شود و همانطور که می دانید برنامه های PLC می توانند بسیار طولانی و پیچیده باشند ،و این پیچیدگی بر اساس سایت مورد نظر میتواند متغیر باشد . در بسیاری از موارد عیب یابی برنامه های PLC زیمنس بسیار کار راه انداز و مفید است .

بعضی اوقات ، افراد ممکن است ناآگاهانه پارامترهای لاجیک را تغییر دهند و این موضوع ناخواسته  منجر به خطا شود. حتی برخی از خطاها در مرحله طراحی لاجیک به دلیل پیچیدگی طراحی ایجاد می شوند، و یا حتی در بسیاری از موارد هنگام راه اندازی PLANT یا سایت تغییراتی داده میشود و همان باعث بوجود آمدن خطاهای ناخواسته خواهد شد .

نرم افزارهای  plc زیمنس دارای ابزارهای Manual مختلفی برای عیب یابی خطاهای تولید شده در برنامه ها است. خطاها می توانند مانند همپوشانی آدرس(overlapping of addressing) ، چندین نمونه خروجی یکسان(multiple same output instances) ، همپوشانی آدرس بیت حافظه (memory bit address overlapping) , … باشند.

برای فهمیدن چنین مشکلاتی ، چهار نوع پنجره در نرم افزار Simatic Manager وجود دارد که به ما در عیب یابی مشکلات کمک می کند. شامل:

  • Cross Reference

  • Call Structure

  • Assignment List

  • Dependency Structure

  در مورد نحوه استفاده از این برنامه ها برای عیب یابی  پیدا کردن آنها در نرم افزار بحث خواهیم کرد.

عیب یابی برنامه های PLC زیمنس توسط Cross Reference

این پنجره برای یافتن همه ورودی ها و خروجی های دیجیتال و آنالوگ استفاده شده در لاجیک( Logic )یا اپلیکیشن پروگرام ( Application Program ) استفاده می شود. این پنجره(Cross Reference ) به ما کمک می کند تا در مورد تعداد دفعات استفاده از یک ورودی(input) / خروجی(output) خاص در برنامه اطلاعاتی بدست آوریم و همچنین کاربران را مستقیماً به مکان خاص ورودی / خروجی در صفحات لاجیک(Logic) می رسانیم. در اینجا مثالی از یکی از برنامه ها آورده شده است که در آن می توانید شکل پنجره (Cross Reference) و جدول بندی آن را ببینید. این شامل تمام اطلاعات مانند آدرس دهی ، زبان برنامه ، ورودی ها و خروجی های استفاده شده و غیره است.

عیب یابی برنامه های PLC زیمنس توسط Call Structure

وقتی می خواهید بدانید که کدام بلوک(Block) در برنامه نویسی استفاده می شود ، از Call Structure استفاده می شود.

می توانیم بگوییم که این پنجره معکوس Cross Refrence است که در آن می فهمیم که چند بار ازهر SFC(System Function Block) یا FB(Function Block) در OB (Organization Block ) استفاده می شود و یا می فهمیم که چند بار یک OB در SFC و FB استفاده می شود.

عیب یابی برنامه های PLC زیمنس توسط Assignment List

توسط این پنجره می توانیم بفهمیم  چه تعداد ورودی (input) ، خروجی (output) ، تایمر (timer) و شمارنده (counter) در برنامه یا لاجیک ما استفاده شده و چه تعداد از آنها هنوز باقی مانده است ، بنابراین ما می توانیم از آنها در لاجیک مورد نیاز آینده استفاده کنیم

عیب یابی برنامه های PLC زیمنس توسط Dependency Structure

این پنجره به جهت نشان دادن اینکه هر کدام از بلوک های برنامه نویسی در کجا استفاده می شوند کار برد دارد.

  • نکته :در Step 7 شما را به طور مستقیم به آن مکان نمی رساند اما در نرم افزار  TIA PORTAL شما را به محلی که برنامه در آن نوشته شده می برد.

باز کردن Reference Data برای عیب یابی برنامه های PLC زیمنس

برای باز کردن این پنجره ها در Step 7 ، همانند تصویر زیر عمل کنید. یا مسیر زیر را در Step 7 دنبال کنید .
Options > Reference Data > Display

باز کردن Reference Data برای عیب یابی برنامه های PLC زیمنس در TIA PORTAL

در نرم افزار  TIA PORTAL ، نیز مسیر تصویر زیر را دنبال کنید.

با سپاس از همراهی شما ،شما میتوانید با فشردن دکمه بالا با سپنتا کنترل تماس بگیرید و یا برای ما پیام بگزارید. در زیر همین صفحه میتوانید دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سپنتا کنترل با سابقه بلند مدت مدیران خود میتواند شما را یاری دهد.

سپنتا کنترل تامین کننده قطعات اتوماسیون صنعتی ، برق ، ابزاردقیق ،PLC  زیمنس ،کنترل کننده های برنامه پذیر در کشور و انجام دهنده پروژه های نصب و راه اندازی و اتوماسیون صنعتی مستقر در شیراز آماده همکاری با کلیه صنایع در  کشور میباشد.
مارا در موتورهای جستجو با عناوین زیر بیابید :
زیمنس ،  زیمنس شیراز ،  مرکز زیمنس شیراز ،  پی ال سی زیمنس ،  زیمنس پی ال سی ،  تاچ ،  تعمیر تاچ پنل ،  تاچ زیمنس ،  اتوماسیون زیمنس ، نمایندگی پی ال سی زیمنس ، نماینده زیمنس شیراز ، فروش قطعات زیمنس شیراز ، قطعات زیمنس ،  نمایندگی پی ال سی ، نمایندگی فروش پی ال سی  ، دوره آموزش ، دوره آموزش زیمنس ، دوره آموزش زیمنس در شیراز ، نمایندگی زیمنس شیراز ، نمایندگی زیمنس ایران ، تعمیر ، تعمیرات ، تعمیر تاچ زیمنس ، تعمیر تاچ ، تعمیر تاچ پنل ، تعمیر پی ال سی ، نمایندگی plc شیراز ، نمایندگی plc ، فروش plc ، تعمیر plc  ، نمایندگی plc  ،siemens , siemens plc , shiraz plc  siemens , shiraz siemens , plc , automation siemens , siemens touch panel , touch panel , panel master , repair , siemens touch panel  , touch panel , repair touch

آموزشآموزش PLC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *