ریداندانسی در پی ال سی چیست ( What is PLC Redundancy )

ریداندانسی در پی ال سی What-is-PLC-Redundancy

ریداندانسی در پی ال سی What-is-PLC-Redundancy


ریداندانسی در پی ال سی چیست ؟

سیستم های ریداندانسی در پی ال سی میتوانند از حالتهای
  • آماده به کار گرم warm standby
  • آماده به کار داغ hot standby
  • و یا پیکربندی رأی گیری voting
استفاده کنند.
نکته : در این مقاله برای قابل فهم بودن بیشتر به اجبار از واژگان انگلیسی با نوشتار فارسی استفاده میکنیم. بعضی از واژگان انگلیسی مترادف مناسبی در فارسی ندارند و بهتر است از واژگان انگلیسی استفاده گردد.

سیم بندی افزونگی یا ریداندانسی در پی ال سی

در شکل زیر میتوانید یک پیکربندی معمولی سیستم را برای پی ال سی های ریداندانت در حالت آماده به کار گرم یا داغ را مشاهده کنید.
هر دو پردازنده از طریق باس ها یا شبکه به I / O دسترسی مستمر دارند و دیتاها و استاتوس ها از طریق رابط فیبر نوری بین دو سی پی یو رد و بدل می شوند.

پیکربندی آماده به کار گرم warm standby

در پیکربندی آماده به کار گرم ، پردازنده اصلی برنامه را اجرا می کند و وضعیت های خروجی را کنترل می کند. در صورت ایجاد مشکل برای پردازنده اصلی ، پردازنده آماده به کار یا استندبای کار کنترل را شروع و اقدام  به اجرای برنامه می کند.

پیکربندی آماده به کار داغ hot standby

در یک پیکربندی آماده به کار داغ ، هر دو پردازنده به طور مداوم با اسکن برنامه های خود از طریق اتصال لیتک فیبر نوری هماهنگ شده اند ، کار می کنند. اما فقط یک پردازنده وضعیت خروجی ها را کنترل میکند.

اگر پردازنده اول خراب شود ، پردازنده دومی عملیات کنترل را با یک انتقال “بدون وقفه” بدست می گیرد که در آن خروجی ها تغییر وضعیت نمی دهند. پیکربندی آماده به کار داغ برای اکثر کاربردها توصیه می شود.

پیکربندی ریداندانسی پی ال سی سه گانه

برای کاربردهای بسیار حیاتی ومهم ، ممکن است از یک طرح رای گیری یا Voting سه گانه ، که در شکل زیر نشان داده شده است. استفاده شود.

در این پیکربندی ، سه پردازنده به طور مداوم با اسکن های سنکرون شده و با استفاده از دیتاهای ورودی مشترک یا  از حسگرهای ریداندانت کار می کنند.
در خروجی پردازنده ها از یک رای گیرنده دو از سه یا voting (2oo3) عبور می کند تا مقدار کنترلی فرآیند و خروجی را انتخاب کند.

گزینه های ریداندانسی پی ال سی

گزینه های ریداندانسی PLC در انواع مختلف PLC موجود است.

  • افزونگی یا ریداندانسی پردازنده یا سی پی یو  CPU redundancy

در صورت خرابی سی پی یو ، سی پی یوی آماده به کار یا استند بای به کار کنترل ادامه خواهد داد.

  • افزونگی یا ریداندانسی منبع تغذیه Power Supply redundancy

در صورت خرابی منبع تغذیه ، منبع تغذیه دیگری که به عنوان استند بای است به وظیفه خود که برق رسانی است اقدام میکند.

  • ریداندانسی یا افزونگی ارتباطات Communication

چندین کانال ارتباطی برای مراقبت از خرابی ارتباطات در نظر گرفته شده است و در صورتی که هرکدام مشکل پیدا کردند دیگری کار آنها را انجام میدهد.

  • افزونگی یا ریداندانسی I/O Redundancy

چندین کانال ورودی و خروجی برای مراقبت از خرابی ورودی یا خروجی تعبیه شده است که کنترلر از ورودی و خروجی سالم استفاده میکند.

انواع افزونگی یا ریداندانسی سیستمهای پی ال سی

هنگامی که نوبت به ریداندانسی سیستم های کنترل فرایند های پیچیده مهندسی می رسد ،

انواع مختلفی از ریداندانسی یا افزونگی نیز وجود دارد:

  • سرد 
  • گرم
  • داغ
استفاده از هر کدام به اهمیت فرایند کنترلی و عواقب خرابی تجهیزات بستگی دارد.
برخی از فرایندها به مداخله کمتری نیاز دارند در حالی که برخی از آنها نمی توانند هرگونه تاخیری را تحمل کنند .
برخی از آنها نیز در میانه قرار دارند که مثلا  اقدام خودکار ضروری است اما زمان پاسخگویی مهم نیست.

افزونگی یا ریداندانسی سرد

افزونگی سرد برای فرآیندهای غیر بحرانی است که در آن زمان از اولویت بالایی برخوردار نیست و مداخله انسانی قابل قبول است. به عنوان مثال ، اگر دستگاه پرس از کار بیفتد ، سیستم اتوماسیون باید اپراتور را مطلع کرده و هشدار دهد. یک عکس العمل ساده ممکن است قطع برق موتور و نمایش چراغ زنگ قرمز باشد. در این حالت اپراتور می تواند با راه اندازی واحد دیگر و درخواست سرویس برای واحد خراب کار خود را از سر بگیرد.

افزونگی یا ریداندانسی گرم

وقتی زمان پاسخ به مشکل پیش آمده و خرابی مهم است اما حیاتی نیست استراتژی ریداندانسی گرم ممکن است خوب باشد. ( درصورتی که قطع موقتی تولید مشکلی نباشد )
به عنوان مثال ، اگر شیر یا ولو در یک سیستم انتقال مایعات کار نکند ، می توان پمپ را از کار انداخت و سیستم را به صورت موقت خاموش کرد. بسته به فرآیند کنترلی ، چرخه می تواند چند ثانیه یا چند دقیقه وقفه را تحمل کند ، اما روند کار باید به سرعت و به طور خودکار بازیابی شود تا از هرگونه مشکل جلوگیری کند.

افزونگی یا ریداندانسی داغ

افزونگی داغ و گرم در ساخت مشابه است اما افزونگی داغ در صورت تشخیص خرابی ، پردازش فوری را ارائه می دهد.
به عنوان مثال ، در یک عملیات استخراج سنگ معدن ، اگر کنترلر اصلی برای یک نوار نقاله از کار بیفتد ، یک کنترل کننده پشتیبان باید بلافاصله کنترل را بر عهده بگیرد تا از تأخیر در انتقال جلوگیری کند.
هماهنگی نرم افزار و سخت افزار برنامه نویسی PLC باید طوری باشد تا امکان پیام رسانی مداوم بین پردازنده ها و دسترسی به داده های موجود به راحتی فراهم شود .
داده ها می توانند بین پردازنده ها منتقل شده و یا از طریق یک پایگاه داده مشترک واقع در شبکه قابل دسترسی باشند.

با سپاس از همراهی شما. شما میتوانید با فشردن دکمه بالا با سپنتا کنترل تماس بگیرید و یا برای ما پیام بگزارید. در زیر همین صفحه میتوانید دیدگاهتان را با ما به اشتراک بگذارید.

سپنتا کنترل با سابقه بلند مدت مدیران خود میتواند شما را یاری دهد.

سپنتا کنترل تامین کننده قطعات اتوماسیون صنعتی ، برق ، ابزاردقیق ،PLC  زیمنس ،کنترل کننده های برنامه پذیر در کشور و انجام دهنده پروژه های نصب و راه اندازی و اتوماسیون صنعتی مستقر در شیراز آماده همکاری با کلیه صنایع در  کشور میباشد.
مارا در موتورهای جستجو با عناوین زیر بیابید :
زیمنس , سیستم های اتوماسیون صنعتی زیمنس ،زیمنس شیراز , مرکز زیمنس شیراز , پی ال سی زیمنس , زیمنس پی ال سی , تاچ . تعمیر تاچ پنل , تاچ زیمنس , اتوماسیون زیمنس , نمایندگی پی ال سی زیمنس . نماینده زیمنس شیراز , فروش قطعات زیمنس شیراز , قطعات زیمنس , نمایندگی پی ال سی . نمایندگی فروش پی ال سی , دوره آموزش , دوره آموزش زیمنس , دوره آموزش زیمنس در شیراز , نمایندگی زیمنس شیراز , نمایندگی زیمنس ایران , تعمیر , تعمیرات , تعمیر تاچ زیمنس , تعمیر تاچ , تعمیر تاچ پنل , تعمیر پی ال سی , نمایندگی plc شیراز , نمایندگی plc , فروش plc , تعمیر plc , نمایندگی plc ،siemens , siemens plc , shiraz plc siemens , shiraz siemens , plc , automation siemens , siemens touch panel , touch panel , panel master , repair , siemens touch panel , touch panel, repair touch

آموزشآموزش PLC

automation siemenspanel masterplcshiraz plc  siemensshiraz siemenssiemens plcاتوماسیون زیمنسپی ال سی زیمنستعمیرتعمیر plcتعمیر پی ال سیتعمیراتدوره آموزشدوره آموزش زیمنسدوره آموزش زیمنس در شیراززیمنسزیمنس پی ال سیزیمنس شیرازفروش plcفروش قطعات زیمنس شیرازقطعات زیمنسمرکز زیمنس شیرازنمایندگی plcنمایندگی plc  ،siemensنمایندگی plc شیرازنمایندگی پی ال سینمایندگی پی ال سی زیمنس

1 دیدگاه

  • I was very happy to discover this website. I want to to thank you for your time due to this fantastic read!! I definitely liked every little bit of it and i also have you book marked to check out new things on your blog.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *